Circulaţia autobuzelor alături de pietoni şi de biciclişti


Circulaţia autobuzelor alături de pietoni şi de biciclişti

Dacă până acum în cadrul campaniei “Tursib vă informează” am pus accent pe circulaţia celorlalte autovehicule în preajma autobuzelor, de această dată dorim să ne referim şi la ceilalţi participanţi la trafic şi anume bicicliştii, respectiv pietonii.

Ȋn ceea ce priveşte bicicliştii, aceştia au avut întotdeauna o relație destul de tensionată atât cu autobuzele, cât și cu mașinile care generează la un moment dat, inevitabil, blocaje în trafic. Pe o stradă fără benzi de biciclete separate, sau cu benzi de biciclete demarcate doar cu o linie de demarcaj aflată la marginea trotuarului, bicicletele și tranzitul local - tind să sfârșească prin împărţirea primei benzi de trafic  - de obicei, o bandă care se află fie lângă bordură, fie lângă un rând de mașini parcate. Dificultatea constă nu doar în spaţiul relativ mic din punctul de vedere al lăţimii benzii de mers,  ci mai ales din faptul că majoritatea bicicliștilor se deplasează cu o viteză medie de 10-20 km/h, o viteză aproximativ egală cu cea a mijloacelor de transport în comun, depăşind de cele mai multe ori maşinile staţionate în trafic. Ȋn ceea ce priveşte autobuzele, cazurile cel mai des întâlnite sunt cele în care bicicliştii vor să depăşească autobuzele, chiar şi în spaţii foarte strâmte, o manevră inconfortabilă și riscantă pentru ambele părți.

Rezolvarea problemei legată de circulaţia bicicliştilor alături de ceilalţi participanţi la trafic este de fapt o problemă de geometrie în spaţiu. Ȋn principiu, dacă strada este suficient de largă, este ușor ca traficul tuturor categoriilor să se facă mai uşor. Pe străzi înguste, cum e însă în mare parte cazul oraşului Sibiu, separarea diverselor categorii de participanţi la trafic se face mult mai greu. O altă situaţie frecvent întâlnită în trafic sunt bicicliştii care circulă pe banda de biciclete, însă pe contrasens, punându-se astfel în pericol în primul rând pe ei înşişi şi apoi pe ceilalţi.

Mai sunt situaţiile în care bicliştii, având o viteză de deplasare mai mare decât a pietonilor, încearcă să profite într-un fel de acest lucru şi cred că au timpul necesar să treacă rapid strada. De multe ori o fac prin locuri nesemnalizate, sau chiar dacă o fac prin locuri semnalizate, sunt puţini cei care o fac dându-se jos de pe bicicletă, aşa cum ar fi normal.  Ȋn acest fel ei se expun unui foarte mare pericol de accidentare.  Bicicliştii având o viteză mai mare decât pietonii, timpul din momentul în care sunt reperaţi de şofer şi până în momentul în care sunt în mijlocul benzii de circulaţie în traversare este mult mai scurt.  Şoferii au asadar un timp mult mai scurt în care pot reacţiona şi frâna.

De multe ori ne-am confruntat de asemenea cu probleme generate de faptul că autobuzele (cele articulate cel mai des) încalcă banda din dreapta, destinata bicicletelor. Acest lucru se poate întampla şi din neatenţie, dar dacă e să recunoaştem, cărui şofer nu i s-a intamplat să aibă o secundă de neatenţie în trafic ? De cele mai multe ori însă, banda de biciclete se încalcă în curbe, atunci când gabaritul prea mare al autobuzului, nu îi permite să se încadreze corespunzător, iar şoferul este nevoit să facă manevre care depăşesc banda de mers pe care acesta se deplasează.

Indiferent de situaţie, conducerea preventivă ne fereşte de accidente, fie că vorbim de conducătorii auto, fie că vorbim de biciclişti. Pentru a evita accidentele, primii care trebuie să fie atenţi suntem noi înşine.    

Ȋn ceea ce priveşte în schimb pietonii, dificultăţile cu care se confruntă în trafic şoferii Tursib sunt în mare parte, aceleaşi cu a tuturor  celorlalţi şoferi. Pietonii din păcate, se expun şi ei de multe ori pericolelor traversând prin locuri nesemnalizate, de multe ori cu ochii în telefonul mobil şi nu la pericolele de pe carosabil. Ceea ce apare în plus în cazul autobuzelor este traversarea (de cele mai multe ori în fugă) prin faţa sau prin spatele autobuzului aflat în staţie. Ȋn aceste situaţii, pietonii nu sunt neapărat expuşi accidentării de către autobuz, ci mai mult imposibilităţii celorlalţi şoferi de a-i vedea şi de a avea timp să frâneze fără să îi lovească.  Ȋn ciuda faptului că Poliţia Română şi nu numai, în diverse situaţii şi în nenumărate rânduri a atras în mod expres atenţia în privinţa tuturor acestor pericole, sunt mute persoane care continuă să le ignore şi care ajung în situaţii dificile, uneori chiar de viaţă şi de moarte.

Pietonilor le este recomandat aşadar să evite să utilizeze telefonul atunci când traversează, să asculte muzică doar într-o cască şi nu în ambele (putând astfel să fie atenţi şi să audă şi ce se întâmplă în jurul lor),   să se asigure întotdeauna temeinic înainte de a traversa şi să fie atenţi la maşini şi în timp ce traversează. Nu este obligatoriu ca dacă pietonul a sesizat maşina şi şoferul maşinii să-l fi văzut pe pieton.  Dacă vorbim din punctul de vedere al unui autobuz, distanţa de frânare este mult mai mare, iar pericolul este direct proporţional cu aceasta. Dacă în cazul unei maşini mici, a cărui şofer are reflexe bune, frânarea se face mai rapid, în cazul unui vehicul cu masa mare (cum sunt autobuzele), indiferent de reflexele şoferului frânarea va fi mai lentă. Nu mai amintim de ce se întâmplă cu călătorii aflaţi în autobuz în asemenea cazuri.

Toate cele amintite mai sus sunt de fapt reguli elementare de circulaţie, care se aplica oriunde am călători. Ne dorim ca prin readucerea lor în discuţie să venim în sprijinul tuturor celor care doresc să trăiască şi să se deplaseze într-un mod cât mai civilizat, organizat şi mai ales sigur. Având în vedere faptul că traficul rutier este una dintre problemele cheie care afectează calitatea vieții în orice oraș în care am alege să trăim, îmbunătăţirea acestuia determină creşterea calităţii vieţii şi implicit un mediu mai frumos în care copiii noștri să crească.